موضوع پایان نامه روانشناسی در مورد ادراک کنترل هیجانی

طبق مدل اضطراب بارلو (۲۰۰۲)، ادراک کنترل هیجانی پایین جنبه ای تعیین کننده در تمامی اختلالات اضطرابی است.

در جریان درمان، کنترل هیجانی ادراک شده از طریق مواجهه مکرر و طولانی با علائم فیزیولوژیکی اضطراب در موقعیتهای اجتماعی افزایش مییابد، در عین حالیکه مراجعان تشویق می شوند تا به صورت کامل اضطراب را تجربه کنند و احساسات اضطراب را بپذیرند.

این رویکرد، همانگونه که هایزا ۳۳۵ و همکارانش (۱۹۹۹) از آن دفاع کرده اند، مشابه تکنیک پذیرش در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهدACT است.

با اقتباس از این رویکرد، این درمان مراجعان را با این اندیشه آشنا می کند که کنترل می تواند با پذیرش تجربه ی هیجانی به دست آید.

در اینجا پذیرش در معنای «باز بودن نسبت به تجارب» و پذیرش واقعیت لحظه ی حال تعریف شده است.

مراجعانی که در موقعیتهای اجتماعی از حملات آسیمگی یا علائم جسمانی خاص واهمه دارند، از طریق تمرینات مواجهه ی درون نگرانه ۳۳۷)، که از پروتکلهای درمانی برای اختلال آسیمگی اقتباس شده است، مکرراً با این احساسات مواجهه می شوند (مانند: بارلو و کراسک ۲۰۰۰، ۳۳۸).

این مواجهه ها برای ایجاد تطابق بیشتر بین ترسهای مراجع («از عرق کردن جلوی دیگران می ترسیم، و زمانی که عرق نمی کنم تنها جلوی دیگران بودن مرا نمی ترساند») و تمرینات مواجههای ضروری است.

ممکن است علائم اضطرابی به صورت ویژه به دستکاری شدن در تمرینات مواجهه ای نیازمند باشند تا به اندازه ی کافی به ترسهای اجتماعی هسته ای مراجع توجه شود.

در این راستا، استفاده از علائم اضطرابی در تمرینات مواجهه شبیه به دستکاری خطاهای اجتماعی در مواجهه است.