مشخصات پروپوزال و پایان نامه روانشناسی تربیتی

عنوان پروپوزال: اثر بخشی آموزش راهبرد های فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی

راهبردهای فراشناختی

یکی از مهم ترین اهداف آموزش و خلاقیت این است که به دانش آموزان بیاموزد چگونه فکر کنند، با پرورش توانایی های خود در مورد چگونگی تفکر در مورد "فراشناخت" و نحوه پردازش اطلاعات برای بهره مندی از آن در موقعیت های مختلف زندگی، به طوری که آنها بتوانند انتخاب کنند. تجدید، نوآوری، تمرین مهارت‌ها و فرآیندهای فکری در حوزه‌های مختلف زندگی و توسعه توانایی آنها در خودآموزی و چگونگی جستجوی دانش از منابع مختلف آن برای رویارویی با چالش‌ها. از حال و احتمالات آینده مطالعات اثربخشی استفاده از راهبردهای فراشناختی را در تدریس ریاضیات نشان داده است.


تعریف راهبردهای فراشناختی


هم براس و هم دوک راهبردهای فراشناختی را به عنوان سبکی از آموزش تعریف می کنند که به یادگیرنده اجازه می دهد تا از مهارت های خود در توسعه یادگیری مستقل استفاده کند که او را قادر می سازد مسئولیت خود را برای یادگیری به عهده بگیرد.
و آن را به عنوان مجموعه ای از رویه ها تعریف می کند که دانش آموز تحت نظارت و راهنمایی معلم انجام می دهد تا از فرآیندهای فکری و مدیریتی خود آگاه و آگاه باشد، به آنچه می اندیشد فکر کند. و فعالیتهای ذهنی و عملیاتی را که قبل، حین و بعد از یادگیری برای انجام عملیات استفاده می شود، بشناسد.شناختی و فراشناختی.
آن را به عنوان مجموعه‌ای از مراحل و اعمالی که معلم در کلاس درس دنبال می‌کند تا رفتار دانش‌آموزان را به سمت آگاهی از فرآیندهای شناختی و تفکر خود، قبل، در حین و پس از آن سوق دهد، تعریف می‌کند. مطالعه، به منظور توانمندسازی آنها برای توسعه مهارت های فراشناختی و شمارش ریاضی.
با توجه به تعاریف قبلی از راهبردهای فراشناختی، محقق تعریف رویه‌ای زیر را از راهبردهای فراشناختی ارائه کرد: مجموعه‌ای از رویه‌هایی که یادگیرنده با کمک و راهنمایی معلم انجام می‌دهد و او را از رفتار و فرآیندهای تفکر خود آگاه می‌کند و مدیریت می‌کند. در حین انجام تکلیف آموزشی قبل، حین و بعد از یادگیری، که به یادگیرنده کمک می کند تا عملکرد خود را برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی کند و دانش و ایده خود را مرور کند.


اهمیت استفاده از راهبردهای فراشناختی


استفاده دانش‌آموزان از راهبردهای فراشناختی، آگاهی آنها را از آنچه در موقعیت آموزشی مطالعه می‌کنند، «آگاهی از تکلیف» و اینکه چگونه «آگاهی از استراتژی» را به‌طور بهینه یاد می‌گیرند و تا چه اندازه «آگاهی از عملکرد» را یاد گرفته‌اند، افزایش می‌دهد .همانطور که ربکا آکسفورد می بیند، راهبردهای فراشناختی به دانش آموزان کمک می کند تا دانش خود را سازماندهی کنند، تمرکز کنند، برنامه ریزی کنند، سازماندهی کنند و پیشرفت خود را در عملکرد ارزیابی کنند .


انواع راهبردهای فراشناختی


1- فکر کردن به یک استراتژی با صدای بلند


راهبرد فکر کردن با صدای بلند یکی از راهبردهای فراشناختی است که مبتنی بر توصیف - آموزش یک رسانه شفاهی - زمانی است که دانش آموزان به انجام تکلیف و حل مسئله فکر می کنند با صدای بلند فکر کنند. بلند فکر کردن تکنیکی است که توانایی دانش آموز را برای قضاوت و خود هدایتی ناشی از خود فرد در هر دو جنبه تحصیلی و اجتماعی افزایش می دهد.
می توان به چهار سؤال اشاره کرد که دانش آموز می تواند هنگام فکر کردن با صدای بلند برای نشان دادن فرآیندهای فکری خود از آنها استفاده کند:
چه مرگمه یا قراره چیکار کنم؟
برنامه من چیه یا چگونه این کار را انجام دهم؟
آیا از طرح استفاده کنم؟
این استراتژی متکی بر این است که معلمان آنچه را که در تفکر آنها می گذرد با صدای بلند در مقابل دانش آموزان بخوانند و به دانش آموزان آموزش دهند تا آن را تمرین کنند . این استراتژی مبتنی بر کمک به دانش آموزان برای سازماندهی و بهبود ایده های خود و وادار کردن دانش آموزان به تفکر است. با صدای بلند هنگام حل مشکلات با صدای بلند فکر کردن (صحبت کردن در مورد تفکر) بسیار مهم است زیرا به دانش آموزان کمک می کند واژگان تفکر را بشناسند که می توانند در هنگام حل مسائل به جای سرگردانی در ایده ها بدون داشتن روش درست فکری از آن استفاده کنند. علاوه بر این، در نتیجه تولید تفکر و رسیدن به ایده‌های مورد نیاز (اهداف، برنامه‌ها، استراتژی‌ها و...) و شفاف‌سازی انتخاب‌هایشان با توجه به تفکرشان، به تفریح دانش‌آموزان کمک می‌کند .


2- استراتژی KWL 


استراتژی KWL یکی از راهبردهای معناسازی است که توسط Ogle (1986) توسعه یافته است و شامل سه مرحله است:

مرحله K: که در آن دانش آموز آنچه را که فکر می کند در مورد موضوع می داند تعریف می کند.
مرحله W: در آن، دانش آموز فهرستی از آنچه می خواهد در مورد موضوع بداند تهیه می کند.
مرحله L: دانش آموز پس از شرکت در فعالیت های یادگیری هدفمند، آنچه را که واقعاً آموخته است، تعیین می کند. یعنی پس از خواندن، شنیدن یا مشاهده اطلاعات، آنچه را که آموخته است مشخص می کند .
این استراتژی به دانش آموزان کمک می کند تا اطلاعات قبلی را در مورد موضوع استخراج کنند، هدف موضوع را روشن کنند و همچنین به نظارت بر درک آنها، ارزیابی درک دانش آموزان و گسترش ایده های دانش آموزان پس از موضوع کمک می کند.
من چه می دانم چه چیزی می خواهم بدانم؟ چه یاد می گیرید؟
چیزی که میدانم؟ چه چیزی می خواهم بدانم؟ چه چیزی یاد گرفتم؟


3- استراتژی نقشه مفهومی


استراتژی نگاشت مفهومی یکی از پرکاربردترین راهبردهای فراشناختی است که توسط تیمی از دانشگاه کرنل تهیه شده است که می تواند در موقعیت های مختلف تدریس و یادگیری به عنوان ابزاری برای آشکار ساختن ساختار دانش یادگیرنده و اعماق آن و سپس سازماندهی استفاده شود. چه در موقعیت های آموزشی فردی و چه در موقعیت های آموزشی دیگر.یادگیری در کلاس درس.

استراتژی نقشه های مفهومی مبتنی بر نظریه یادگیری معنادار توسط اوزبل است که نظریه یادگیری خود را بر این فرض بنا می کند که فرد از طریق مفاهیم می اندیشد و معتقد است که سازماندهی مفاهیم به شیوه سلسله مراتبی متغیر مهمی در فرآیند یادگیری است. در مورد سازماندهی سلسله مراتبی تکالیف یادگیری که باید آموخته شود، یعنی به اصل تحلیل تکلیف بستگی دارد، در هنگام تدریس یک موضوع یا مفهوم خاص، لازم است موضوع به حداقل مفاهیم جزئی تجزیه و تحلیل شود تا در نهایت رسیدن به مفهوم بزرگتر ممکن است .
محقق می تواند در استنباط برخی از مطالب و مبانی آموزشی و آموزشی که در استفاده از راهبردهای فرادانش در آموزش و خلاقیت به دانش آموزان دوره راهنمایی باید به آن توجه شود، از ارائه قبلی بهره مند شود و از جمله این مبانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1-آموزش دادن به دانش آموزان برای فکر کردن با صدای بلند در حین حل مسئله و معلم می تواند در هنگام حل مسئله در حضور دانش آموزان تفکر با صدای بلند را تمرین کند تا از او تقلید کند تا در هر مرحله از حل مسئله به بهترین نوع سوالات برسند.
2- معلم باید به دانش آموزان آموزش دهد که پس از تفکر، سؤالات، مشاهدات و نتایج را یادداشت کنند.
3- توجه به مهارت بازنگری دانش آموزان در فعالیت ها و عملیات ذهنی که در حین حل انجام می دادند.
4-آموزش دانش آموزان به منظور تعمیم نتایج بدست آمده و صحیح بودن یا نیاز به بررسی و بررسی.

5- نیاز معلم به دور شدن از تلقین و تمرکز بر تلاش دانش آموز برای رسیدن به فرآیندهای راه حل به گونه ای که انتقال تأثیر یادگیری را افزایش دهد.
6- علاقه به آموزش دانش آموزان به منظور استنتاج منطقی روابط جدید بر اساس اطلاعات و دانش قبلی که آموخته اند.


عنوان پروپوزال: اثر بخشی آموزش راهبرد های فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی

موارد قابل استفاده از این پروپوزال و پروژه: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه پروپوزال و پایان نامه : 22+123 صفحه
کد فایل : 92


هدیه ویژه : این پروپوزال همراه با فایل کامل پروژه می باشد. پس از خرید پروپوزال فایل کامل پایان نامه همین موضوع به عنوان هدیه در اختیار شما قرار می گیرد.


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی