دانلود پروپوزال آماده ارشد مشاوره شغلی درباره رویکرد بندورا

عنوان پروپوزال: اثربخشی مشاوره شغلی بر اساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورهای خودکارآمدی

یادگیری یک فرآیند بسیار پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلف است. همانطور که بیشتر والدین احتمالاً بسیار آگاه هستند، مشاهده می تواند نقش مهمی در تعیین چگونگی و آنچه کودکان یاد می گیرند ایفا کند. 1 همانطور که گفته می شود، بچه ها بسیار شبیه اسفنج هستند و هر روز تجربیاتی را که دارند به دست می آورند.

از آنجایی که یادگیری بسیار پیچیده است، نظریه های روانشناختی مختلفی برای توضیح چگونگی و چرایی یادگیری افراد وجود دارد. روانشناسی به نام آلبرت باندورا نظریه یادگیری اجتماعی را پیشنهاد کرد که نشان می دهد مشاهده و مدل سازی نقش اصلی را در این فرآیند بازی می کند. 2


نظریه بندورا فراتر از تئوری های رفتاری است که نشان می دهد همه رفتارها از طریق شرطی سازی آموخته می شوند و نظریه های شناختی که تأثیرات روانشناختی مانند توجه و حافظه را در نظر می گیرند.

اصول اولیه نظریه یادگیری اجتماعی
نظریه یادگیری اجتماعی چیست؟
در نیمه اول قرن بیستم، مکتب روانشناسی رفتاری به یک نیروی مسلط تبدیل شد. رفتارگرایان پیشنهاد کردند که تمام یادگیری ها نتیجه تجربه مستقیم با محیط از طریق فرآیندهای تداعی و تقویت است. 3 نظریه بندورا معتقد بودند که تقویت مستقیم نمی تواند برای تمام انواع یادگیری حساب.

به عنوان مثال، کودکان و بزرگسالان اغلب برای چیزهایی که هیچ تجربه مستقیمی با آنها ندارند، یاد می گیرند. حتی اگر هرگز در زندگی خود چوب بیسبال را تکان نداده اید، احتمالاً می دانید که اگر کسی چوب بیسبال را به شما بدهد و به شما بگوید سعی کنید به توپ بیسبال ضربه بزنید، چه کاری باید انجام دهید. این به این دلیل است که شما دیده اید که دیگران این عمل را به صورت حضوری یا در تلویزیون انجام می دهند.

در حالی که نظریه‌های رفتاری یادگیری پیشنهاد می‌کرد که همه یادگیری‌ها نتیجه تداعی‌هایی است که از طریق شرطی‌سازی، تقویت و تنبیه شکل می‌گیرد، نظریه یادگیری اجتماعی بندورا پیشنهاد می‌کند که یادگیری نیز می‌تواند صرفاً با مشاهده اعمال دیگران رخ دهد. 1

نظریه او یک عنصر اجتماعی را اضافه کرد و استدلال کرد که افراد می توانند اطلاعات و رفتارهای جدیدی را با تماشای افراد دیگر بیاموزند. این نوع یادگیری که به عنوان یادگیری مشاهده‌ای شناخته می‌شود، می‌تواند برای توضیح طیف گسترده‌ای از رفتارها، از جمله رفتارهایی که اغلب نمی‌توانند توسط سایر نظریه‌های یادگیری توضیح داده شوند، استفاده شود.


 یادگیری مشاهده ای چیست؟

مفاهیم اصلی
سه مفهوم اصلی در قلب نظریه یادگیری اجتماعی وجود دارد. اول این است که مردم می توانند از طریق مشاهده بیاموزند. بعد این تصور است که حالات ذهنی درونی بخش اساسی این فرآیند هستند. در نهایت، این نظریه تشخیص می دهد که صرفاً به این دلیل که چیزی آموخته شده است، به این معنی نیست که منجر به تغییر در رفتار می شود.


بندورا در کتاب تئوری یادگیری اجتماعی خود در سال 1977 توضیح داد: «یادگیری بسیار پرزحمت خواهد بود، نه اینکه بگوییم خطرناک، اگر افراد مجبور باشند صرفاً بر تأثیرات اعمال خود تکیه کنند تا به آنها اطلاع دهند که چه کاری انجام دهند . 4

بندورا در ادامه توضیح می دهد که "خوشبختانه، بیشتر رفتارهای انسان به صورت مشاهده ای از طریق مدل سازی آموخته می شود: از مشاهده دیگران ایده ای درباره نحوه انجام رفتارهای جدید شکل می گیرد، و در موارد بعدی، این اطلاعات رمزگذاری شده به عنوان راهنمای عمل عمل می کند."


بیایید هر یک از این مفاهیم را با عمق بیشتری بررسی کنیم.

نظریه یادگیری اجتماعی
خیلی ول / جی آر بی
مردم می توانند از طریق مشاهده بیاموزند
یکی از شناخته شده ترین آزمایشات در تاریخ روانشناسی مربوط به عروسکی به نام بوبو بود. بندورا نشان داد که کودکان رفتارهایی را که در افراد دیگر مشاهده کرده اند، یاد می گیرند و تقلید می کنند.


کودکان در مطالعات بندورا مشاهده کردند که بزرگسالی با یک عروسک بوبو با خشونت رفتار می کند. وقتی بعداً به بچه ها اجازه داده شد در اتاقی با عروسک بوبو بازی کنند، آنها شروع به تقلید از اقدامات تهاجمی که قبلاً مشاهده کرده بودند، کردند. 5

بندورا سه مدل اساسی یادگیری مشاهده ای را شناسایی کرد:

یک مدل زنده، که شامل یک فرد واقعی است که یک رفتار را نشان می دهد یا انجام می دهد.
یک مدل نمادین، که شامل شخصیت‌های واقعی یا تخیلی است که رفتارهایی را در کتاب‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا رسانه‌های آنلاین نشان می‌دهند.
یک مدل آموزشی کلامی که شامل توصیف و توضیح یک رفتار است.
همانطور که می بینید، یادگیری مشاهده ای حتی لزوماً مستلزم تماشای شخص دیگری برای شرکت در یک فعالیت نیست. شنیدن دستورالعمل های شفاهی، مانند گوش دادن به پادکست، می تواند منجر به یادگیری شود. ما همچنین می توانیم با خواندن، شنیدن یا تماشای اعمال شخصیت های کتاب و فیلم یاد بگیریم. 6

این نوع از یادگیری مشاهده‌ای است که به عنوان میله‌ای برای مناقشه تبدیل شده است، زیرا والدین و روانشناسان درباره تأثیر رسانه فرهنگ پاپ بر کودکان بحث می‌کنند. بسیاری نگرانند که بچه‌ها رفتارهای بدی مانند پرخاشگری را از بازی‌های ویدیویی خشن، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و ویدیوهای آنلاین بیاموزند.

حالات ذهنی برای یادگیری مهم هستند
بندورا خاطرنشان کرد که تقویت محیطی و بیرونی   تنها عامل مؤثر بر یادگیری و رفتار نیست. و او متوجه شد که تقویت همیشه از منابع بیرونی انجام نمی شود. 1 وضعیت ذهنی و انگیزه شما نقش مهمی در تعیین اینکه آیا یک رفتار آموخته می شود یا خیر، بازی می کند.

او  تقویت درونی را  نوعی پاداش درونی، مانند غرور، رضایت و احساس موفقیت توصیف کرد. 7 این تاکید بر افکار درونی و شناخت کمک می کند تا نظریه های یادگیری اتصال و نظریههای رشدی شناختی. در حالی که بسیاری از کتاب های درسی نظریه یادگیری اجتماعی را با نظریه های رفتاری قرار می دهند، خود بندورا رویکرد خود را به عنوان یک «نظریه شناختی اجتماعی» توصیف می کند.

یادگیری لزوماً منجر به تغییر نمی شود
بنابراین چگونه تشخیص دهیم که چیزی یاد گرفته شده است؟ در بسیاری از موارد، یادگیری بلافاصله پس از نمایش رفتار جدید قابل مشاهده است. وقتی دوچرخه سواری را به کودک آموزش می دهید، می توانید به سرعت تشخیص دهید که آیا یادگیری با دوچرخه سواری بدون کمک کودک صورت گرفته است یا خیر.

اما گاهی اوقات می‌توانیم چیزهایی یاد بگیریم، حتی اگر این یادگیری بلافاصله آشکار نباشد. در حالی که رفتارگرایان معتقد بودند که یادگیری منجر به تغییر دائمی در رفتار می شود، یادگیری مشاهده ای نشان می دهد که افراد می توانند اطلاعات جدید را بدون نشان دادن رفتارهای جدید بیاموزند. 1

عوامل کلیدی برای موفقیت
توجه به این نکته مهم است که همه رفتارهای مشاهده شده به طور موثر یاد نمی گیرند. چرا که نه؟ عواملی که هم مدل و هم یادگیرنده را درگیر می کند می تواند در موفقیت آمیز بودن یادگیری اجتماعی نقش داشته باشد. الزامات و مراحل خاصی نیز باید دنبال شود.

مراحل زیر در فرآیند یادگیری مشاهده ای و مدل سازی دخیل است: 1


توجه: برای یادگیری، باید  توجه داشته باشید . هر چیزی که توجه شما را منحرف کند، تأثیر منفی بر یادگیری مشاهده ای خواهد داشت. اگر مدل جالب است یا جنبه جدیدی از موقعیت وجود دارد، به احتمال زیاد توجه کامل خود را به یادگیری اختصاص خواهید داد.
حفظ: توانایی ذخیره اطلاعات نیز بخش مهمی از فرآیند یادگیری است. حفظ می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد، اما توانایی جمع آوری اطلاعات بعدا و عمل بر روی آن برای یادگیری مشاهده ای حیاتی است.
بازتولید: هنگامی که به مدل توجه کردید و اطلاعات را حفظ کردید، زمان آن است که رفتاری را که مشاهده کردید انجام دهید. تمرین بیشتر رفتار آموخته شده منجر به بهبود و ارتقای مهارت می شود.
انگیزه: در نهایت، برای موفقیت آمیز بودن یادگیری مشاهده ای، باید انگیزه تقلید از رفتاری که الگوبرداری شده است را داشته باشید. تقویت و  تنبیه  نقش مهمی در ایجاد انگیزه دارد.
در حالی که تجربه این انگیزه‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد، مشاهده دیگران در حال تجربه نوعی تقویت یا تنبیه نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای مثال، اگر می بینید که دانش آموز دیگری به دلیل حضور به موقع سر کلاس با امتیاز اضافی پاداش می گیرد، ممکن است هر روز چند دقیقه زودتر حاضر شوید.
برنامه های کاربردی دنیای واقعی
نظریه یادگیری اجتماعی می تواند تعدادی کاربرد در دنیای واقعی داشته باشد. به عنوان مثال، می توان از آن برای کمک به محققان در درک چگونگی انتقال پرخاشگری و خشونت از طریق یادگیری مشاهده ای استفاده کرد. با مطالعه خشونت رسانه‌ای، محققان می‌توانند درک بهتری از عواملی که ممکن است کودکان را وادار به انجام اقدامات تهاجمی که در تلویزیون و فیلم‌ها به تصویر می‌کشند به دست آورند.

اما از یادگیری اجتماعی نیز می توان برای آموزش رفتارهای مثبت به افراد استفاده کرد. محققان می توانند از نظریه یادگیری اجتماعی برای بررسی و درک راه هایی استفاده کنند که از الگوهای نقش مثبت می توان برای تشویق رفتارهای مطلوب و تسهیل تغییرات اجتماعی استفاده کرد.


نظریه یادگیری اجتماعی بندورا علاوه بر تأثیرگذاری بر روانشناسان دیگر، پیامدهای مهمی در زمینه آموزش داشته است. امروزه، هم معلمان و هم والدین تشخیص می دهند که مدل سازی رفتارهای مناسب چقدر مهم است. راهبردهای دیگر کلاس درس مانند تشویق کودکان و ایجاد  خودکارآمدی  نیز ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی دارند.

همانطور که بندورا مشاهده کرد، اگر مجبور باشید هر آنچه را که از تجربه شخصی می دانید یاد بگیرید، زندگی فوق العاده دشوار و حتی خطرناک خواهد بود. مشاهده دیگران نقش حیاتی در کسب دانش و مهارت های جدید دارد. با درک اینکه نظریه یادگیری اجتماعی چگونه کار می کند، می توانید از نقش قدرتمندی که مشاهده در شکل دادن به چیزهایی که می دانیم و کارهایی که انجام می دهیم، قدردانی بیشتری کسب کنید.


مشخصات این پروپوزال:
عنوان پروپوزال: اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورهای خودکارآمدی
موارد قابل استفاده از این پروپوزال: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه : 25 صفحه پروپوزال / 175 صفحه پایان نامه

هدیه ویژه : این پروپوزال به همراه فایل کامل پایان نامه می باشد. بعد از پرداخت فایل پروپوزال و پایان نامه را دریافت می کنید.


کد فایل : 82


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی