پیشنهاد موضوع پایان نامه روانشناسی در مورد بهبود بخشیدن ادراک از خویشتن

تعداد قابل توجهی از مبتلایان به SAD زمانی که خودشان را در آینه نگاه می کنند ابراز ناراحتی می کنند.

به علاوه، بسیاری از آنها نیز زمانی که خودشان را در عکس یا یک فیلم ضبط شده می بینند، یا زمانی که صدای ضبط شده ی خود را می شنوند، احساس ناراحتی و اضطراب می کنند.

در واقع، برخی از مبتلایان به SAD زمانی که سخنرانی خود را از یک فیلم ضبط شده تماشا می کنند نسبت به زمانی که در حال انجام دادن یک تکلیف اجتماعی واقعی هستند، احساس ناراحتی و رنج بیشتری می کنند.

وقتی از آنها پرسیده شود که چرا احساس ناراحتی می کنند، آنها ممکن است بگویند «من فقط دوست ندارم به خودم نگاه کنم» یا «من فقط دوست ندارم حرفهای خودم را بشنوم».

علت این ناراحتی و رنجش به وضوح با ادراک از خویشتن در ارتباط است. این احساس ناراحتی نه تنها ناشی از پیش فرض منفی آنها در مورد ارزیابی مخاطبان است، بلکه ناشی از ارزیابی منفی و مستقیم آنها در مورد خودشان نیز می باشد.

در حقیقت، این امر بدین خاطر است که این مراجعان فقط ارزیابیهای دیگران را حدس میزنند، اعتقاد در مورد آنچه دیگران فکر می کنند مطمئناً انعکاسی است از آنچه فرد در مورد خودش فکر می کند.

بنابراین، تغییر دادن ادراک از خویشتن، انتساب دادن این عقاید به دیگران را نیز تغییر میدهد.

به همین ترتیب، این تغییر سطح ناراحتی و اضطراب را در یک موقعیت اجتماعی را نیز دگرگون خواهد کرد.

با این حال، تجارب ما نشان می دهند که درمان به طور خاصی با مورد هدف قرار دادن جملات خود-انتقادی، میتواند ادراک از خویشتن را ارتقاء دهد.