یک فرد عادی ارزش پول را به طور نسبتاً ثابتی از روز به روز تجربه می کند. قیمت یک فنجان قهوه هر روز صبح 1.50 دلار است، پرداخت ماشین با بهره ثابت و رهن هر ماه یکسان است و برای یک کارگر حقوق بگیر، حتی چک حقوق یکسان است.

این واقعیت که ارزش ارز دائماً نسبت به سایر ارزها در حال نوسان است، به نظر می رسد که برای اکثر مردم هنگام برنامه ریزی سفر خارجی یا خرید اینترنتی از یک وب سایت خارجی اهمیت دارد. این دیدگاه محدود اما اشتباه است.

تأثیر غیرمستقیم نرخ ارز و نوسانات آن بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر گسترش می‌یابد، به گونه‌ای که بر چندین جنبه از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی اقتصادی ما تأثیر می‌گذارد - مانند مدت زمانی که طول می‌کشد تا شغلی پیدا کنیم، جایی که می‌توانیم زندگی کنیم، و زمانی که می‌توانیم زندگی کنیم. می تواند بازنشسته شود. نرخ ارز چه در کوتاه مدت و چه در دوره های زمانی طولانی تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد.
تغییرات در نرخ ارز ممکن است به نظر بر اکثر مردم در زندگی روزمره تأثیر نگذارد، اما تأثیرات غیرمستقیم گسترده تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند.
با تغییر نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی از جمله محصولات داخلی که متکی بر قطعات و مواد اولیه وارداتی هستند، تغییر خواهد کرد.
نرخ ارز همچنین بر عملکرد سرمایه گذاری، نرخ بهره و تورم تأثیر می گذارد - و حتی می تواند بر بازار کار و بخش املاک و مستغلات تأثیر بگذارد.
نرخ ارز و آنچه برای کالاها می پردازید
در این عصر جهانی شدن، کالاهای سایر کشورها نسبت به کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند رایج‌تر و یا حتی گاهی رایج‌تر هستند. نرخ ارز تاثیر بسزایی بر قیمت هایی که برای محصولات وارداتی می پردازید دارد. پول داخلی ضعیف تر به این معنی است که قیمتی که برای کالاهای خارجی می پردازید به طور کلی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. به عنوان نتیجه، یک ارز داخلی قوی تر ممکن است قیمت کالاهای خارجی را تا حدودی کاهش دهد.
بیایید تاثیر ضعیف‌تر شدن ارز داخلی بر قیمت محصولات را با یک مثال نشان دهیم. فرض کنید که دلار کانادا (C$) در طول یک سال 10٪ در برابر دلار آمریکا (US$) کاهش یابد، از نرخ 90 سنت آمریکا به ازای هر دلار کانادا (1 دلار آمریکا = 1.1110 دلار کانادا) به 81 سنت آمریکا (1 دلار آمریکا = 1.2350 دلار کانادا). تغییر قیمت یک پوند بادام کالیفرنیا که در ایالات متحده با قیمت 7 دلار آمریکا موجود است در سوپرمارکت های کانادا چقدر خواهد بود؟ اگر همه چیز برابر باشد (با فرض اینکه هزینه‌های دیگری وجود نداشته باشد و فقط نرخ ارز را در نظر بگیریم)، قیمت بادام کالیفرنیا در کانادا از حدود 7.78 دلار کانادا (یعنی تقریباً 7 دلار آمریکا در 1.1110) به 8.65 دلار کانادا (7 دلار در 1.2350 دلار آمریکا) افزایش می‌یابد. در هر پوند

به عنوان مثالی دیگر، بیایید به تأثیر ارزها و قیمت ها در زمانی که بیش از یک کشور درگیر هستند نگاه کنیم. به عنوان مثال، فرض کنید که یورو در یک دوره یک ساله بیش از 20 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. در همان زمان، می گویند دلار کانادا نیز کاهش یافته بود، اما در مقایسه با دلار آمریکا فقط 10 درصد. در نتیجه، دلار کانادا در آن سال تقریباً 15 درصد در برابر یورو افزایش یافته بود (به عنوان مثال، از 1 دلار کانادا = 0.65 یورو به 1 دلار کانادا = 0.75)، و در نتیجه کانادایی ها تا حدودی قیمت های پایین تری برای محصولات اروپایی مانند شراب و پنیر پرداخت کردند.


تغییر در قیمت محصولات وارداتی بستگی به این دارد که ارزهای کشورهای صادرکننده (یعنی آنهایی که این محصولات از آنجا تهیه شده اند) در برابر ارز داخلی چگونه بوده است. پس از بحران مالی 2008-2009 و رکود متعاقب آن، دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای اصلی حاکم شد، که منجر به پرداخت قیمت نسبتاً پایین‌تری برای واردات از جمله خودروهای آلمانی یا لوازم الکترونیکی ژاپنی توسط مصرف‌کنندگان آمریکایی شد.  
نرخ ارز و تورم و نرخ بهره
 یک پول داخلی ضعیف می تواند نرخ تورم را در کشوری که واردکننده بزرگی است به دلیل قیمت های بالاتر محصولات خارجی بالا ببرد. این ممکن است بانک مرکزی را وادار کند تا برای مقابله با تورم و همچنین حمایت از ارز و جلوگیری از سقوط شدید آن، نرخ بهره را افزایش دهد. برعکس، یک ارز قوی تورم را کاهش می دهد و فشاری را بر اقتصاد وارد می کند که مساوی با سیاست پولی سختگیرانه است . در پاسخ، بانک مرکزی یک کشور ممکن است به سمت پایین نگه داشتن نرخ بهره یا کاهش بیشتر آن حرکت کند تا از قوی شدن بیش از حد پول داخلی جلوگیری کند.

بنابراین، نرخ ارز تأثیر غیرمستقیم بر نرخ بهره ای که برای وام مسکن یا خودروی خود پرداخت می کنید، یا سودی که از پول در حساب پس انداز یا بازار پول خود دریافت می کنید، دارد .

نرخ ارز و بازار کار
 ارز داخلی ضعیف با افزایش صادرات و گرانی واردات (مصرف کنندگان را مجبور به خرید کالاهای داخلی) به رشد اقتصادی می‌افزاید. رشد اقتصادی سریعتر معمولاً به چشم انداز شغلی بهتر تبدیل می شود. یک پول داخلی قوی می تواند اثر معکوس داشته باشد، زیرا رشد اقتصادی را کند می کند و چشم انداز اشتغال را محدود می کند.

نرخ ارز و سرمایه گذاری
نوسانات نرخ ارز می تواند تأثیر قابل توجهی بر سبد سرمایه گذاری شما داشته باشد، حتی اگر فقط سرمایه گذاری داخلی داشته باشید. به عنوان مثال، دلار قوی به طور کلی تقاضای جهانی برای کالاها را به دلیل قیمت گذاری آنها به دلار کاهش می دهد. این تقاضای پایین می‌تواند بر درآمد و ارزش‌گذاری تولیدکنندگان کالاهای داخلی تأثیر بگذارد ، اگرچه بخشی از تأثیر منفی با ضعیف‌تر بودن پول محلی کاهش می‌یابد.

یک ارز قوی همچنین می تواند بر فروش و سود به دست آمده در خارج از کشور تأثیر بگذارد. در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از شرکت‌های چندملیتی ایالات متحده به دلیل قوی‌تر شدن دلار، ضربه را به قیمت‌های بالا و پایین‌تر نسبت دادند. البته تاثیر نرخ ارز بر بازده پرتفوی کاملا مشخص است. سرمایه‌گذاری در اوراق بهاداری که بر اساس یک ارز در حال افزایش هستند، می‌تواند بازده کل را افزایش دهد، در حالی که سرمایه‌گذاری در اوراق بهاداری که بر اساس ارز کاهش‌یافته است، می‌تواند بازده کل را کاهش دهد. به عنوان مثال، می گویند که شاخص های سهام اروپا به بالاترین حد خود می رسد در حالی که دلار به شدت در برابر یورو تقویت می شود. سرمایه‌گذاران آمریکایی که در آن سهام در فهرست اروپا سرمایه‌گذاری کرده بودند، می‌توانستند بازده واقعی خود را به‌طور قابل‌توجهی به دلیل نرخ نامطلوب ارز کاهش دهند.

نرخ ارز و املاک و مستغلات
یک پول داخلی ضعیف یا کمتر از ارزش‌گذاری شده می‌تواند مانند یک فروش بی‌پایان جمعه سیاه باشد و چیزی که مشخص می‌شود تک تک کالاها، خدمات و دارایی‌های کشور است. ترفند این است که فقط خریدارانی که می توانند با ارز خارجی قوی تر پرداخت کنند، قیمت فروش را دریافت می کنند. این امر باعث جذب گردشگران خارجی می شود که می تواند برای اقتصاد مفید باشد. با این حال، خریداران خارجی را نیز جذب می کند که به دنبال خرید دارایی های ارزان هستند و از خریداران داخلی برای آنها پیشی می گیرند.

خریداران خارجی قیمت مسکن را در کشورهایی با ارز ضعیف بالا برده اند. تصور کنید در حال شکار خانه هستید و ناگهان در برابر افرادی که مثلاً 30 درصد تخفیف خودکار در قیمت درخواستی دریافت می کنند، مناقصه می کنید. حتی اگر اهل شکار خانه نباشید، قیمت بالای مسکن و عرضه کم بر اجاره بها نیز تأثیر می‌گذارد. در دهه گذشته، تقاضای محلی برای مسکن در بسیاری از کشورها نیز بسیار قوی بوده است، زیرا بانک‌های مرکزی آن‌ها نرخ بهره را در پایین‌ترین حد خود در تلاش برای تحریک اقتصادشان نگه داشته‌اند. این همچنین باعث شد که ارزهای آنها به پایین ترین حد چند ساله برسد و ترس از جنگ جهانی ارز را افزایش دهد.

دقیقاً مانند کوه یخ، تأثیر عمده نوسانات نرخ ارز تا حد زیادی در زیر سطح قرار دارد. اثر غیرمستقیم نوسانات ارز به دلیل تأثیر عظیمی که بر اقتصاد در کوتاه مدت و بلندمدت اعمال می کند، تأثیر مستقیم را کم می کند. تأثیر غیرمستقیم نرخ‌های ارز به قیمت‌هایی که در سوپرمارکت می‌پردازید، نرخ‌های بهره وام‌ها و پس‌اندازتان، بازده سبد سرمایه‌گذاری‌تان، چشم‌انداز شغلی‌تان، و احتمالاً حتی بر قیمت مسکن در منطقه شما گسترش می‌یابد.


مشخصات این پایان نامه:
عنوان پایان نامه: اثر اشاعه نرخ ارز در اقتصاد ایران
موارد قابل استفاده از این پایان نامه: آموزش پروپوزال و پایان نامه نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پایان نامه استاندارد: فصل اول: طرح و کلیات پژوهش. / فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر پژوهشهای پیشین. / فصل سوم: روش اجرای پژوهش. / فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش. / فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد.
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه: 127 صفحه


کد فایل : 71


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی