دانلود پروپوزال روش تحقیق روانشناسی (سه فصل با پرسشنامه ها)

عنوان: مقایسه ترس از ارزیابی منفی و نگرانی تصویر بدنی و الگوهای خوردن در زنان چاق و دارای اضافه وزن و عادی
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش

تعداد فصل ها: فصل اول و دوم و سوم

پرسشنامه: دارد

نام پرسشنامه ها: مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE) واتسون و فرند - پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی لیتلون و همکاران -پرسشنامه رفتار خوردن داچ
تعداد صفحه: 74 صفحه
شماره: 20


قسمتی از این پروپوزال:
فصل اول:

مقدمه :

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی ، شیوع چاقی و اضافه وزن در دهه های اخیر، تبدیل به یکی از معضلاتی شده است که سلامت جهانی را تهدید می کند. برای طبقه بندی چاقی در بزرگسالان، از «نمایه توده بدنی» با نام اختصاری BMI استفاده می شود که از تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر مجذور قد (به متر) به دست می آید. بر این اساس، افراد دارای 25BMI> دارای اضافه وزن و افراد دارای30BMI> چاق در نظر گرفته می شوند. براساس آمار مندرج در پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی ، بیش از نیمی از بزرگسالان ایرانی دارای اضافه وزن هستند و 4/19 درصد از آنها دچار چاقی می باشند (سازمان جهانی بهداشت، 2012). شیوع گسترده این پدیده در جمعیت ایرانی، سالانه مبلغ هنگفتی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به نظام درمانی کشور تحمیل می کند.

اغلب متخصصان بر این باورند که علت چاقی و اضافه وزن یک یا دو عامل جداگانه نیست، بلکه ترکیبی از عوامل مختلف جسمی، روانی- اجتماعی و تعامل آنها است و موفق ترین درمان ها، درمان هایی است که تا جایی که ممکن است تعداد بیشتری از این عوامل را در بر گیرد (به عنوان مثال آیاد و اندسین ، 2000؛ ودن و همکاران، 2002؛ وان درستون و لیندلی ، 2011).

بیان مسئله:

اضافه وزن و چاقی به عنوان عامل خطر برای سلامتی، با چربی زیاد و غیر نرمال تعریف می شود (سازمان جهانی بهداشت، 2012) و بر اثر عدم تنوع، تناسب و تعادل بین رژیم های غذایی، مشکلات ژنتیکی، عوامل محیطی بیماری های متابولیکی نظیر کم کاری غده تیروئید، اختلالات عصبی و عضلانی، بیماری های استخوانی و مفاصل، اختلالات هورمونی، مصرف بعضی داروها و نیز عوامل روانشناختی ایجاد می گردد (مکداد و همکاران، 2000).

پژوهش ها نشان داده اند از جمله عوامل روانشناختی که با اضافه وزن و چاقی مرتبط است، ترس از ارزیابی منفی دیگران است(یوسفی، 1389؛ به نقل از پور شریفی و همکاران، 1393). واتسون و فرند (1969) ترس از ارزیابی منفی را نگرانی افراد درباره ارزیابی های دیگران، آشفتگی مفرط نسبت به ارزیابی های منفی، اجتناب از موقعیت های ارزیابی، و انتظار تجربه ارزیابی های منفی از سوی دیگران، تعریف کردند.

رپی و هیمبرگ (1997) ترس از ارزیابی منفی را به عنوان مشخصه اضطراب اجتماعی در نظر می گیررند که در ایجاد و حفظ اضطراب غیرمنطقی و شدید مرتبط با موقعیت های اجتماعی موثر است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رفتارشان را در خلال گفتگو های فی البداهه و تعامل های اجتماعی بسیار ضعیف تر از آنچه ناظران امتیاز می دهند، ارزیابی می کنند؛ و ترس از ارزیابی منفی با چنین ارزش یابی های متفاوتی در ارتباط است (رودبایگ و چمبلس ، 2002؛ لونده و اسپیرلینگ ، 2002).

حمایت تجربی از این فرضیه که اضطراب اجتماعی انواع پاسخی به ترس از ارزیابی منفی است، قابل توجه بوده است. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی انواع رفتار ها را با هدف اجتناب از ارزیابی های منفی بالقوه انجام می دهند (ولز و همکاران، 1995).

بلنک و همکاران (2006) نشان دادند که کودکان چاق در مورد حضور در جمع و تصویر بدنی شان نگران هستند و در این میان دخترانی که اضافه وزن دارند بیشتر از پسران دچار مشکلاتی مانند تعامل اجتماعی پایین و حضور کم رنگ در جامعه می شوند. یکی از شایع ترین مشکلات روان شناختی افراد مبتلا به اضافه وزن، وجود نقص در تصویر بدن است. ظاهر فیزیکی قسمت مهمی از تصویر بدنی است، زیرا اولین منبع اطلاعاتی است که دیگران برای تعاملات اجتماعی با فرد، از آن استفاده می کنند. بنابراین این عامل نقش اساسی در تعیین باورها و رفتارها درباره بدن فرد، بازی می کند. اثرات روان شناختی تصویر بدنی شامل عوامل ادراکی، تحولی و فرهنگی-اجتماعی است(سارور، کرند و دیدی ، 2003). تصویر ذهنی در برگیرنده عقاید، احساسات آگاهانه و غیر آگاهانه در مورد بدن است (عمیدی، 1385).

تصویر ذهنی، تصویری روانی است که فرد از ظاهر فیزیکی خود دارد. به عبارت دیگر، احساسات منفی و مثبتی است که فرد درباره شکل و اندازه بدن خود دارد (گرومل و همکاران، 2000). تصویر ذهنی منفی از خود می تواند به نارضایتی از بدن و احساس جذاب نبودن و در نهایت مشغولیت فکری نسبت به وضعیت ظاهری قسمتی از بدن در حد اختلال منجر به عملکرد می شود (ریچاردسون و همکاران، 2000). اگر چه تصویر ذهنی از بدن ساختاری چندبعدی است، ولی غالباً به صورت درجاتی از ظاهر فیزیکی (اندازه، شکل و ظاهر عمومی) تعریف می شود (بوید ، 2002). درک اشتباه از تصویر ذهنی می تواند به مشکلات جسمی و روحی منجر شود (لوین و پیران ، 2004).

اهمیت وضرورت پژوهش: درباره اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت که زنان رکن اصلی خانواده را تشکیل می دهند و سلامت جسم و روان آنها بر سلامت جسم و روان خانواده و تربیت فرزندان آنها تاثیر مستقیم دارد. سازمان بهداشت جهانی، سلامت زنان را از شاخص های رشدیافتگی کشورها معرفی نموده است(قربانی و گلچین، 1387).

زنان، پرورش دهندگان انسان های سالم هستند بی توجهی به سلامت زنان، می تواند سبب مشکلات عدیده ای در شیوه زندگی و سلامت نسل های بعدی شود(سعیدیان، 1382).

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، چاقی یکی از 10 مشکل شایع سلامتی در جهان است شیوع چاقی در همه گروه های سنی و در اغلب کشورها در حال افزایش است (سازمان بهداشت جهانی، 2012). متخصصان علم تغذیه و تربیت بدنی و روانشناسان در تلاش هستند تا راه حل هایی را برای کاهش وزن و چاقی ارایه دهند. تحقیقات نشان داده اند که چاقی با بیماری های جسمی و خطرناک مانند دیابت و سکته های قلبی، نقرس، ناباروری و نازایی در زنان، بعضی از انواع سرطان و بیماری های تنفسی ارتباط دارد (تانگ و یاپ ، 2000؛ کارلسون و هودکین سون ، 2007).

مطالعات کشوری که به منظور ارزیابی عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر صورت گرفته است، نشان داده اند که 37 درصد مردان و 48 درصد زنان ایرانی، مبتلا به اضافه وزن هستند (پارک ، 2007). در انگلستان بین سال های 1980 و 1997 شیوع اضافه وزن در مردان از 39 درصد به 62 درصد و در زنان از 32 درصد به 53 درصد افزایش داشته است. در همین دوره زمانی، چاقی در مردان سه برابر یعنی از 6 درصد به 17 درصد و در زنان از 8 درصد به 20 درصد افزایش یافته است. ارقام اخیر انگلستان مقادیر چاقی را برای مردان و زنان حدود 22 درصد نشان می دهد. الگوهای مشابهی از اضافه وزن در اکثر جوامع در حال پیشرفت مشاهده شده است. در ایالات متحده تخمین های اخیر، شیوع اضافه وزن در بالغین را حدود 61 درصد و چاقی را 26 درصد می داند (کوپر و همکاران، 1984). درمان قطعی این دسته از افراد بسیار دشوار است ولی کاهش وزن پایدار این گروه از افراد باعث بهبودی شایان توجه در بیماری های ناشی از چاقی، افزایش کیفیت زندگی و افزایش طول عمر می شود (سیمپسون و گرنت ، 1991).

این اطلاعات روانشناسان را بر آن داشته تا راه حل هایی را برای کاهش چاقی و حفظ وزن طبیعی پس از انجام برنامه ی لاغری بیابند و به جامعه پیشنهاد کنند. تاکنون نظریات و عوامل متعددی در بررسی زمینه های چاقی مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شده که به مقایسه ترس از ارزیابی منفی، نگرانی از تصویر بدنی و الگوهای خوردن در زنان چاق، دارای اضافه وزن و عادی پرداخته شود و براساس نتایج حاصل از این پژوهش راهکارها و پیشنهادهایی ارائه گردد. همچنین مواردی که در ذیل به آن اشاره شده دلیل بر اهمیت وضرورت انجام این تحقیق بوده است:

فصل دوم

ادبیات و پیشینه پژوهش

مقدمه

در هر پژوهشی مبانی نظری و طرح دیدگاه های نظریه پردازان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از جنبه ها عمده و ضروری در هر پژوهش مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق است. در این راستا در این فصل ابتدا به بررسی مبانی نظری متغیرهای پژوهش پرداخته شد و سپس پیشینه تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. اضافه وزن و چاقی تعریف اضافه وزن و چاقی به منظور تعریف اضافه وزن و چاقی، سازمان‌ بهداشت جهانی، (شاخص توده‌ی بدنی) را معرفی کرده است،که با استفاده از اندازه‌ی وزن بـدن(کیلوگرم) تقسیم‌ بـر‌ مـجذور‌ قد بدن (متر) محاسبه می‌شود. مقادیر هنجار برای مردان و زنان بزرگ‌سال بـدین شرح‌ تعریف‌ شده‌ است: فرد وقتی اضافه وزن دارد که او بالاتر از 25 و کمتر از 30‌ باشد.

چاقی‌ به‌ زیرمجموعه‌های بیشتری تقسیم می‌شود: چاقی درجه یک ( بـین 30 تـا 35)، چـاقی درجه 2 ( بین‌ 35 تا 40) و چاقی مفرط ( بالاتر از 40). باید در نظر داشت که‌ بـین‌ تـوده‌ی‌ عضلانی و توده‌ی چربی بدن، تمایزی قائل نمی‌شود. در نتیجه یک بدن‌ساز عضلانی می‌تواند به‌ اندازه‌ی‌ یک فـرد چـاق هـم‌قد با خودش، زیاد باشد. در نتیجه پیش‌گوی نامناسبی برای میزان مرگ‌ومیر‌ است. علاوه‌ بر‌ آن، تـعریف در مـورد کودکان و نوجوانان نیز مشکل ایجاد می‌کند، زیرا آن‌ها در سنی‌ قرار‌ دارند که رشد و افـزایش وزن، طبیعی است(تبریزی، 1389).

بـنابراین ضروری است که دختران‌ و پسران‌ برطبق سن طبقه‌بندی شوند. به علاوه، دوره‌ی مورد بررسی به‌طور واضـح مـشخص شود. آن‌گاه برمبنای این اطلاعات، امکان رسم‌ منحنی‌های‌ درصدی‌ فراهم می‌شود. این منحنی‌ها را براساس سن و جـنس نـشان مـی‌دهد. از دید جهانی، نقطه‌ی‌ قطع‌ شده برای اضافه وزن در نودمین درصد قرار دارد. در اروپا، نقطه‌ی قطع شده برای چـاقی در نـود‌ و هفتمین درصد تعریف می‌شود، در صورتی که در آمریکا در نود و پنجمین‌ درصد‌ قرار دارد. به دلیـل ایـن مـغایرت در تعریف‌ چاقی، در‌ آمریکا‌ 2 درصد کودک و نوجوان چاق بیشتر‌ از‌ اروپا وجود دارد. وقتی مقایسه‌ی بین المللی انجام مـی‌شود، این مـغایرت‌ها در تعاریف باید‌ در‌ نظر گرفته شود(تبریزی، 1389).

نظریه های مربوط به اضافه وزن و چاقی نظریه درونی-بیرونی گرسنگی و خوردن به نظر می رسد که بعضی از افراد در واکنش به نشانه های بیرونی، مثل منظره و بوی غذا و اوقات روز، غذا می خورند، درحالی که عده ای دیگر وابسته به نشانه های درونی، مثل انقباض های معده و سطح گلوکز و سطح چربی هستند. این مطالب باعث شد استانلی شاختر نظریه درونی-بیرونی چاقی را ارائه دهد. این نظریه به پژوهش های متعددی منجر شد و محور اصلی بسیاری از پژوهش ها نیز بوده است (فرانکن، 2007؛ ترجمه شمس اسفند آباد و همکاران، 1389).

انقباض های معده و گرسنگی یکی از نخستین توضیحات نظام مند را در این مورد که افراد چاق و غیر چاق به نشانه های متفاوتی واکنش نشان می دهند آلبرت استانکارد (1959) ارائه کرده است. او ترتیبی داد که آزمودنی های چاق و غیر چاق ساعت 9 صبح وارد آزمایشگاه شوند. سپس از داوطلبان خواست تا بالونی پر از آب را که به دستگاه ثبت انقباضات معده وصل بود، ببلعند. هر 15 دقیقه از داوطلبان خواسته می شد که گزارش دهند احساس گرسنگی می کنند یا نه. نتیجه این شد آزمودنی های غیر چاق، در مقایسه با آزمودنی های چاق، احساس گرسنگی بیشتری را گزارش کردند. این نشان می دهد که احساس گرسنگی در افراد غیر چاق به نشانه های درونی وابسته است.

استانلی شاختر(1971) نشان داد که افراد غیر چاق بیشتر تمایل دارند به نشانه ای درونی، مثل حرکات معده یا کمبود گلوکز در خون، واکنش نشان دهند و افراد چاق به نشانه های بیرونی. برای مثال، فرد چاقی که عادت کرده در زمان معینی از روز غذا بخورد، وقتی ساعت زمان خوردن را نشان می دهد، احساس گرسنگی می کند. فرد غیر چاق کمتر تحت تاثیر زمان است، مگر آنکه زمان با نشانه های درونی او منطبق باشد(فرانکن، 2007؛ ترجمه شمس اسفند آباد و همکاران، 1389).

نظریه مرز گرسنگی، خوردن و چاقی ژانت پولیوی و پترهرمن مدل مرز گرسنگی و خوردن را ارائه کردند. بر طبق این دو مدل، دو سازوکار جداگانه، یکی برای گرسنگی و یکی برای سیری، گرسنگی و خوردن را کنترل می کنند. احتمال داده می شود که هر دو سازوکار دارای بنیادی زیست شناختی باشد. پولیوی و هرمن فرض کردند که اگر نتوانیم غذا بخوریم یا بیش از حد غذا بخوریم، حالتی بیزار کننده را تجربه خواهیم کرد. بین این دو نقطه مرزی پیوستاری وجود دارد که تحت کنترل مستقیم زیست شناختی نیست. وقتی گرسنه می شویم، شروع به غذا خوردن می کنیم، مقدار غذایی را که می خوریم عواملی مثل انتظارات اجتماعی، مزه و نوع غذا کنترل می کند.

از نظر پولیوی و هرمن در این مرزها، خوردن بیشتر تحت کنترل شناخت است نه کنترل زیست شناسی. انها اضافه می کنند که مرزهای بالا و پایین از فردی به فرد دیگر فرق می کند. به نظر آنها در افرادی که رژیم دارند مرز پایینی گرسنگی پایین تر و مرز بالایی نیز بالاتر است. به علاوه، از آنجایی که افراد رژیمی مایل اند وزن خود را کنترل کنند، مرز بالاتر را زیر مرز سیری قرار می دهند. این مرز کاملاً شناختی است. این اندیشه ویژه از مطالعه افراد دارای رژیم غذایی و بدون رژیم بدست آمد و باعث شد پولیوی و هرمن بین افراد با محدودیت در خوردن و افراد بدون محدودیت در خوردن تمایز قائل شوند(فرانکن، 2007؛ ترجمه شمس اسفند آباد و همکاران، 1389).

فصل سوم:

روش پژوهش

با توجه به ماهیت موضوع و هدف پژوهش، روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است. پژوهش هایی که در آنها متغیر مستقل از پیش اتفاق افتاده است یا امکان اعمال متغیر مستقل در آنها به هر دلیل وجود ندارد، پس رویدادی نامیده می شود. و در روش پس رویدادی از نوع علی-مقایسه ای، پژوهشگر با مطالعه یک ویژگی در یک گروه مقایسه آن با گروهی که فاقد آن است به کشف علت پدیده مورد پژوهش می پردازد (دلاور، 1392).

بر این اساس متغیرهای پژوهش عبارتند از:

متغیر مستقل:

زنان چاق، دارای اضافه وزن و عادی

متغیر وابسته:

ترس از ارزیابی منفی، نگرانی از تصویر بدنی و الگوهای خوردن

پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی:

این پرسشنامه توسط لیتلتون و همکاران در سال 2005 ساخته شد و حاوی 19 آیتم که به بررسی نارضایتی و نگرانی فرد درباره ی ظاهرش می پردازد. لیتلتون و همکاران (2005) ساختار عاملی پرسش نامه را نیز بررسی کرده اند.

نتایج، نشانگر دو عامل مهم و معنی دار بود که عامل اول از یازده ماده تشکیل شده و نارضایتی فرد از ظاهر خود، وارسی کردن و مخفی کردن نقایص ادراک شده را در بر می گرد و عامل دوم با هشت ماده میزان تداخل نگرانی درباره ی ظاهر را در عملکرد اجتماعی فرد نشان می دهد.

روایی و پایایی.

لیتلتون و همکاران (2005) پایایی این پرسشنامه را به روش همسانی درونی، بررسی کرده و ضریب آلفاي کرنباخ 93/0 را به دست آورد. ضریب همبستگی هر یک از سوالات با نمره کل پرسشنامه، از 32/0 تا 72/0 با میانگین 62/0 بوده است. همچنین ضریب آلفای کرونباخ عامل اول و دوم به ترتیب 92/0 و 76/0 و ضریب همبستگی بین دو عامل 69/0 گزارش نمود.

روایی همگرایی این مقیاس از طریق محاسبه ی ضریب همبستگی آن با پرسش نامه ی وسواس اجباری پادوآ و پرسش نامه ی اختلالات خوردن بررسی شده و ضرایب همبستگی آن با این ابزار ها به ترتیب 62/0 و 4/0 بدست آمده است (01/0> p). در ایران محمدی و سجادی نژاد (1384) میزان آلفای کرونباخ کلی 84/0 از این پرسشنامه بدست آمد. و در مجموع از 19 سوال دو عامل نارضایتی از بدن و تداخل درباره عملکرد اجتماعی شناسایی شد. میزان آلفای کرونباخ برای عامل اول 84/0 و برای عامل دوم 74/0 محاسبه گردید.

در پژوهش حیدری و علی پور خدادادی ( 1391) پایایی پرسشنامه نگرانی درباره تصویر بدنی و زیرر مقیاس های آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای کل پرسشنامه برابر 86/0، خرده مقیاس اول 84/0 (نارضایتی ظاهر) و خرده مقیاس دوم 71/0 (تداخل در عملکرد) می باشد که بیانگر پایایی قابل قبول پرسشنامه مذکور است. در تحقیق بساک نژاد و غفاری (1386) ضریب همبستگی بین مقیاس ترس از تصویر بدنی و مقیاس ترس از ارزیابی منفی از ظاهر جسمانی، 55/0 و ضریب همبستگی مقیاس ترس از تصویر بدنی با مقیاس ترس از ارزیابی منفی 43/0 بود که در سطح 001/0>p معنی دار بود.

منابع فارسی:

اتکینسون، ریتا. ال؛ اتکینسون، ریچارد. سی؛ اسمیت، ادوارد. ای؛ بم، داریل. ج؛ و هوکسما، سوزان. نولن. (2005 ). زمینه روانشناسی هیلگارد. مترجمان محمد نقی براهنی، بهروز بیرشک، مهرداد بیک، رضا زمانی، سعید شاملو، مهرناز شهر آرای، یوسف کریمی، نیسان گاهان، مهدی محی الدین و کیانوش هاشمیان. (1386)، چاپ ششم، تهران: انتشارات رشد.


جهت دریافت فایل کامل این پروپوزال روش تحقیق لازم است فایل آن را خریداری نمایید.


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی