دانلود نمونه پروپوزال آماده روش تحقیق روانشناسی

عنوان: مقايسه بيش فعالى ونقص توجه، حافظه فعال و مهارتهاى ادراكى حركتى در كودكان اتيسم و كم توان ذهنى آموزش پذير
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 29 صفحه
شماره: 19


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مسئله:

اختلال اوتیسم یک نوع اختلال فراگیر رشد است که قبل از 36 ماهگی شروع می شود و آغاز آن همواره قبل از 3 سالگی است(کلانتری و گوهری انارکی، 1382).

در این اختلال، مغز نمی تواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی به درستی عمل کند و یادگیری چگونگی ارتباط با دیگران و تعامل اجتماعی مختل می شود کودکان مبتلا به اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتارهای اجتماعی و بازی مشکل دارند و رفتارهای کلیشه ای از ویژگی بارز آنها به شمار می رود(انا و همکاران، 2008).

DSM-IV-TR از مجموعه وسیع رفتارهایی که در اختلال اوتیسم دیده می شود، سه خصوصیت کلیدی را مشخص کرده است: 1) نقص کیفی در روابط اجتماعی؛ 2) نقص شدید در برقراری ارتباط ؛ 3) الگوهای رفتاری محدود، تکراری و کلیشه ای (DSM-IV-TR ، ترجمه نیک خو و آوادیس یانس، 1381).

فقدان ارتباط چشمی دوجانبه، محدودیت لبخند اجتماعی؛ علاقه و گرایش ناچیز به چهره ی انسان ها، ناخوشایندی نسبت به برقراری تماس جسمی، نقص در ارتباط کلامی، محدودیت در دیدگاه گیری و درک دیدگاه دیگران، ناکامی در به اشتراک گذاشتن لذت، نقص و محدودیت در بازی مشارکتی، از جمله این محدودیت ها و نقایص اند.

رشد و تحول مهارت های بازی نیز در کودکان درخودمانده با نقایص و آسیب هایی همراه است که کاستی و کمبود در کاوش گری در اشیاء، کمبود بازی های ابتکاری و بدیع و نقص و تاخیر در بازی های نمادین از جمله آسیب های و کاستی های عمده این کودکان است(پری لوک و همکاران، 2006).

اوتیسم به دو گروه همراه با کم توان ذهنی و دارای عملکرد ذهنی متوسط یا بالاتر از متوسط شناخته می شود (کوربت و همکاران، 2009؛ گولدبرگ و همکاران، 2005).

همبودی در کم توان ذهنی همواره یک معمای پیچیده برای پژوهشگران و متخصصان است، و بررسی ارتباط بین کم توان ذهنی و آسیب های روان شناختی به طور گسترده ای در پژوهش ها مورد بحث است (نوو و بانو ، 2007).

اهمیت و ضرورت:

شیوع اختلال اوتیستیک به دلایل مختلفی در حال افزایشی چشمگیر است (یرینگینگ- آلسوپی ، 2008). اختلال اوتیستیک در 5 تا 10 مورد، در هر هزار تولد دیده می شود.

بررسی های اخیر بیشتر تمایل دارند که برآورد شیوع 1-2 مورد در 1000 برای اوتیسم و نزدیک به 6 در 1000 برای اختلالات طیف در نظر بگیرند (نیوسافر و همکاران، 2007).

اختلال اوتیسم در هر دو جنس دیده می شود، اما فراوانی آن در پسرها 3 تا 4 برابر دختران است(کلانتری و گوهری انارکی، 1382).

گزاراشات جدید درجات گسترده ای از شیوع اختلال اوتیسم، 1 در هر 160 کودک را ارائه داده است.

همچنین پسران 4 تا 5 برابر دختران احتمال مبتلا شدن به اوتیسم را دارند (اسکولتز و آندرسون ، 2003).

و این عوامل موجب جلب توجه متخصصان شاخه های مختلف علوم و برنامه ریزان بهداشت جهانی را به خود جلب نموده تا حدی که سازمان بهداشت جهانی با اختصاص روز جهانی اطلاع رسانی پیرامون این اختلال، اهتمامی فراگیر برای شناسایی زود هنگام و طراحی و اجرای مداخلات زود هنگام در این زمینه را خواستار گردیده است (اصغری نکاح و همکاران، 1390).

علاوه بر آن، کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر حدود 2 درصد از تعداد کل کودکان سنین مدرسه را تشکیل می دهند. این گروه از افراد در درک احساسات، هیجان ها و افکار دیگران، درک موضوع های عاطفی خود و دیگران، شناخت روابط اجتماعی و هیجانی و به طور کلی در درک دیدگاه ها و احساسات دیگران ناتوان هستند (گرهات و همکاران، 1995؛ به نقل از پور آقا رود برده و همکاران، 1391).

پیشینه پژوهش

پژوهش های داخلی

پوراقا رودبره و همکاران (1392) پژوهشی با هدف مقایسه نارسایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، عقب مانده ذهنی و عادی انجام دادند. روش این پژوهش از نوع پس‌رویدادی است.تعداد 15 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، 15 کودک عقب‌مانده ذهنی و 15 کودک عادی با آزمون عصب- روان شناختی استروپ و آزمون عملکرد مداوم مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک‌طرفه، آزمون تعقیبی LSD و روش غیرپارامتریک کروسکال والیس با استفاده از نرم‌افزار SPSS 17 انجام شد.

پژوهش های خارجی

لنفتانچی و همکاران( 2010 و 2009 ) پژوهشی با هدف بررسی کنش های اجرایی در کوکان مبتلا به نشانگان داون انجام دادند مشخص شد که عملکرد این افراد به طور معنی داری در مولفه های تغییر توجه، برنامه ریزی، حل مساله، حافظه کاری، بازداری و درجاماندگی نسبت به گروه کنترل ضعیف تر بود، اما در مولفه سیالی این طور نبود، و نیز مشخص شد که افراد مبتلا به نشانگان داون خطاهای بیشتر و از راهبردهای کمتری در آزمون توجه نسبت به گروه کنترل استفاده می کردند.

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

اختلال اوتیسم

تعریف مفهومی:

اختلال اوتیسم یک نوع اختلال فراگیر رشد است که قبل از 36 ماهگی شروع می شود و آغاز آن همواره قبل از 3 سالگی است(کلانتری و گوهری انارکی، 1382). در این اختلال، مغز نمی تواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی به درستی عمل کند و یادگیری چگونگی ارتباط با دیگران و تعامل اجتماعی مختل می شود کودکان مبتلا به اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتارهای اجتماعی و بازی مشکل دارند و رفتارهای کلیشه ای از ویژگی بارز آنها به شمار می رود(انا و همکاران، 2008).

تعریف عملیاتی:

ادامه دارد ...

در این پژوهش منظور کودکان مبتلا به اتیسم با کنش بالا که به مراکز روان درمانی و کلنیک های مشاوره کودک شهر ... مراجعه می کنند.

روش:

با توجه به هدف پژوهش که مقايسه بيش فعالى ونقص توجه، حافظه فعال و مهارتهاى ادراكى حركتى در كودكان اتيسم و كم توان ذهنى آموزش پذير بود، روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است.

ابزار:

پرسشنامه کانرز والدین

فرم والدین مقیاس کانرز دارای 48 گویه است‌ که به وسیلهء والدین‌ کودک‌ تکمیل می‌گردد. والدین، سؤالات را در فرم‌هایی که بر اساس مقیاس لیکرت درجه‌بندی شده با اسـتفاده از 4 گـزینه نمره‌گذاری می‌کنند لذا دامنهء نمرات هرسؤال از صفر(اصلا صحیح نیست، یا هرگز، به‌ندرت) تا 3(کاملا صحیح است، یا اغلب‌ اوقات، تقریبا همیشه) متغیر است. نمرات‌ خام‌ به نمرات ترازشده T با میانگین 50 و انحراف معیار 10 تبدیل می شوند(جدول پیوست) (شهابیان و همکاران، 1386). زیرآزمون‌های فرم کوتاه ویـژهء والدیـن بر اساس تحلیل عوامل بـه ایـن شرح می‌باشد(24 گویه تحت عوامل زیر دسته‌بندی گردیده و سایر گویه‌ها‌ در‌ عامل مشخصی قرار نگرفته‌اند): مشکلات سلوک ‌: این زیرمقیاس از 8 گویه تشکیل شده است. ضریب آلفای کرونباخ‌ این مقیاس 94/0 توسط کانرز(1990)گزارش شده اسـت. مشکلاتی مـانند گستاخی، زودرنج‌ بودن، خرابکاری و مشاجره را در بر می‌گیرد.

آزمون عملکرد پیوسته

در این پژوهش به منظور سنجش توجه از فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته (هادیانفر نجاریان، شکرکن و مهرابی زاده هنرمند، 1379) استفاده شد. این فرم که از طریق رایانه اجرا می شود دارای 150 عدد فارسی به عنوان محرک است. از این تعداد 30 محرک (20 درصد) به عنوان محرک هدف می باشد. فاصله بین ارائه دو محرک 500 هزارم ثانیه و زمان ارائه هر محرک 150 هزارم ثانیه است. محققان فوق ضریب پایایی این آزمون را از طریق بازآزمایی با فاصله زمانی 20 روز روی 43 دانش آموز پسر دبستانی برای قسمت های مختلف در دامنه ای بین 59/0 تا 93/0 به دست آوردند که تمام ضرایب محاسبه شده در سطح 001/0 معنادار بودند. همچنین، محققان، فوق روایی مطلوبی را از طریق روایی سازی ملاکی برای این آزمون گزارش کرده اند (هادیانفرد و همکاران، 1379).


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی