نمونه پروپوزال برای روش تحقیق پرستاری

 عنوان: تاثیر آموزش مشارکتی مهارتهای مثبت اندیشی بر مهارت های ارتباطی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان قدس تهران در سال 1396
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 22 صفحه
شماره: 14


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مساله (تشریح ابعاد، حدود مساله ، معرفی دقیق مساله ، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ):

مهارت های ارتباطی به عنوان یک بخش مهم وضروری در ارائه خدمات پرستاری شناخته شده است و مباحث مختلفی در مورد این که ارتباط موثر، پایه و اساس کیفیت خدمات و مراقبت ها را تشکیل می دهد، همواره مطرح بوده است (گیولسان اریگیوسی و دوروکان کوسی ، 2013؛ مک گیلتون و همکاران، 2006 ).

امروزه آموزش علوم پزشکی از آموزش های تئوری محض به سوی کسب مهارت های انسانی و ارتباطی معطوف شده و این موضوع از متغیرهای مورد قضاوت در تعیین صلاحیت و توانایی شاغلین بخش بهداشت و درمان قلمداد می شود (خاتمی و همکاران، 1386)؛ بنابراین مهارت های ارتباطی به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی لازم برای این گونه مشاغل وصف شده است (مهرشادایان و همکاران، 2007).

ارتباط در حقیقت یک محاوره برنامه ریزی شده با اهدافی مثل جمع آوری داده، ارائه اطلاعات به بیمار، تعیین مشکلات و علائق دو طرفه، آموزش، فراهم کردن حمایت و مشورت یا درمان است (دونیوگلی و همکاران، 2005). ارتباط، فرایندی است که توسط آن، اطلاعات از طریق علائم، نشانه ها و رفتار از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود (پترویچ و دوبرسکیو ، 2014؛ کوشان و وقایی ، 1999). مهارت های ارتباطی، شامل دو جنبه مهم «ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی» هستند (پترویچ و دوبرسکیو، 2014؛بیکمن ، 2001).

پرستاران در محیط کار نیازمند برخورد و تعاملات بیشمار از جمله تعامل با سایر پرستاران بیماران، خانواده بیماران، سوپروایزرها و همچنین افراد دیگری در بیمارستان می باشند (ریدر، 2007). مراقبت پرستاری یکی از مهمترین جنبه های موجود در کار بالینی به شمار می رود (حاجی نژاد، 1386).

برقراری ارتباط صحیح، اثرات مثبتی بر بیماران دارد از جمله بهبود علایم حیاتی، کاهش درد و اضطراب، افزایش رضایت مندی، ارتقای پیامدهای درمانی و مشارکت بهتر در برنامه های درمانی و از سوی دیگر، اختلال در ارتباط منجر به اشتباه در تشخیص، کاهش مشارکت بیمار در درمان و کاهش میزان ارائه اطلاعات از سوی بیماران می شود (سبزاواری و همکاران، 1385).

در حیطه کار درمانی و به خصوص در تعامل بین پرستار و مددجو نیز این موضوع مترتب بود و علی رغم اهمیت آن، در مطالعات مختلف گزارش شده است که پرستاران در برقراری ارتباط با بیماران خود مشکلات زیادی دارند (کاستیلو و ربینسون ، 2011؛ همسلی و همکاران، 2012).

سوابق مربوط (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)

پژوهش های داخلی

صدقی گوی آقاج و همکاران (1394) پژوهشی با هدف تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر فرسودگی شغلی پرستاران انجام دادند. مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد.جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان روان پزشکی رازی تهران در سال 1393بود. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی قرار گرفتند. نمونه ها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی موجب کاهش فرسودگی شغلی پرستاران می شود. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای مداخلات روانی- تربیتی و مشاوره ای و درمانی در پرستاران قلمداد کرد.

پژوهش های خارجی

پترویچ و دوبرسکیو (2014) پژوهشی با هدف نقش هوش هیجانی در ساختن مهارت های بین فردی و ارتباطی پرداختند. در طول 2011-2012 آموزش هوش هیجانی به دانشجویان 5 دانشکده اعمال شد. دانشکده ها عبارتند از ادبیات، علوم، مهندسی، ورزش و سلامت، علوم جنبش و از هر دانشکده 50 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که هوش هیجانی در ساختن مهارت های بین فردی نقش دارند.

روش کار

الف ـ نوع روش تحقیق:

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. روش آزمایشی یکی از مجموعه روش های پژوهشی است که به منظور پیدا کردن روابط علت و معلولی بین دو یا چند متغیر به کار برده می شود (دلاور، 1385).

در این طرح بعد از انتخاب آزمودنی ها، آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین خواهند شد. روش گردآوری اطلاعات: میدانی مرحله گردآوری اطلاعات آغاز فرایندی است که طی آن پژوهشگر یافته های میدانی و کتابخانه ای را گرد آوری می کند و به روش استقرائی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت حکم صادر می کند و پاسخ مسئله پژوهش را به اتکای آنها می یابد (حافظ نیا، 1388).

به منظور دستیابی به هدف نهایی پژوهش، در این پژوهش از دو شیوه به شرح زیر جهت جمع آوری اطلاعات استفاده خواهد شد:

جامعه آماری و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرستاران بخش اورژانس بیمارستان بیمارستان قدس تهران را تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس خواهد بود و تعداد نمونه 60 نفر که به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (30نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین می شوند.


قیمت با تخفیف ویژه:


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی