دانلود پروپوزال جدید برای درس روش تحقیق پرستاری

 عنوان: بررسی ارتباط صفات شخصیت با کیفیت زندگی و سلامت معنوی در پرستاران مرکز درمانی شفای یزد
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 28 صفحه
شماره: 13


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه ‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :

یکی از آشکارترین مسائلی که در هر سازمانی به ویژه بیمارستان ذهن کادر اجرایی را مشغول می سازد، مساله کیفیت زندگی پرسنل به خصوص کیفیت زندگی پرستاران است که مسئول حفظ و ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی بیماران می باشند (سلطانی احمدی، 1394).

شغل پرستاری یکی از مشاغل استرس زا است. عواملی که باعث استرس می شوند شامل فشار زیاد کار، کار در شیفت های شبانه، تقاضای زیاد در محل کار، سختی کار، مواجهه با اورژانس حاد و تهدیدکننده حیات و یا بیماران با وضعیت ناپایدار، تعداد ناکافی پرستاران نسبت به بیماران و کمبود وسایل و تجهیزات می باشند (پور، 1392). امروزه کیفیت زندگی به عنوان یک بحث علمی، توجه افراد زیادی را به خود معطوف کرده است و یکی از نگرانی های عمده متخصصین بهداشتی است (کینگ و هیدنز ، 2003).

محققان معتقدند که بررسی کیفیت زندگی و تلاش در راه اعتدلای آن نقش بسزایی در سلامت و زندگی فردی و اجتماعی دارد (ویو، لی، تیان، زایو و لی و وانگ ؛ 2011).

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:

اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان در چـند دهه گذشته، به صورتی روز افـزون تـوجه روان شناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است. پیشرفت علم روان شناسی از یک سو، و ماهیت پویا و پیچیده جوامع نوین از سوی دیگر، موجب شده است که نیازهای معنوی بشر در برابر خواسته ها و نیازهای مادی اهـمیت بیشتری بیابند. یکی از ضرورت ها در عرصه انسان شناسی، توجه به بعد معنوی انسان از دیدگاه دانشمندان، به ویژه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) است که اخیراً انسان را موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف می کند. ضرورت دیگـر این موضوع ، ظهور دوباره کشش معنوی و نیز جست وجوی درک روشن تر از ایمان و کاربرد آن در زندگی روزانه می باشد(ایموز ، 2000).

امروزه مردم جـهان بـیش از پیش به معنویت و مسائل معنوی گرایش دارند . به همین دلیل، بررسی علمی معنویت یکی از مـباحث مـهم و رایج در بـهداشت جسمی و روانی شده است (ایموز، 2000). پژوهش ها حاکی از این است که معنویت ارتباط مثبتی با سلامت جسمی و روانـی دارد. طـرفداران نقش معنویت در بهبود سلامت روانی و سازگاری بین فردی تلاش های متعددی را برای ارتـباط بـین دو مـفهوم سلامتی و معنویت تحت عنوان بهزیستی معنوی انجام داده اند (هاکوز و همکاران، 2003).

مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق): پژوهش های داخلی جدیدی و همکاران (1393) پژوهشی با هدف بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک انجام دادند. این مطالعه بصورت مقطعی و از نوع همبستگی بوده و 141 سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک با استفاده از نمونه گیری در دسترس در این مطالعه شرکت کردند.

سلامت معنوی با استفاده از پرسشنامه سلامت معنوی SWB) ) Palutzian و Ellison و کیفیت زندگی نیز با فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی ( SF36 ) مورد سنجش قرار گرفت. داده ها توسط نسخه 16 نرم افزار SPSS مورد تجزیه-تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و نیز از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس، جهت رسیدن به اهداف و پاسخ به سوالات پژوهش استفاده شد. نتایج نشان دادند میانگین نمره کیفیت زندگی سالمندان، در حد متوسط بوده (3/11 ± 36/50) و نمره کیفیت زندگی مردان بطور معنی داری بیش از زنان می باشد (000/0= P ). همچنین سطح سلامت معنوی اکثر افراد، بالا و متوسط و میانگین نمره سلامت معنوی آنها هم در سطح متوسط بود (93/17 ± 26/96).

بعلاوه نتایج نشان داد سلامت معنوی همبستگی معنی داری با کیفیت زندگی سالمندان دارد (008/0= P ). پژوهش های خارجی نتایج پژوهش ملکوک (2011) حاکی از آن است که روان رنجور خویی به طور منفی بهزیستی روانی را پیش بینی می کند و برون گرایی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده مثبت بهزیستی روانی هستند. کلونین گر و زوهر (2011) به بررسی شخصیت و سلامت ادراک شده پرداختند.

نتایج پژوهش آنها نشان داد که شخصیت اثرات نیرومندی بر سلامت دارد و بیش از یک سوم واریانس سلامتی را تبیین می کند.

تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

صفات شخصیتی

تعریف مفهومی: شخصیت، بیانگر آن دسته از ویژگی های فرد یا افراد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری آنهاست (پروین و جان،2001؛ ترجمه کدیور و جوادی،1386).

تعریف عملیاتی: در این پژوهش ویژگیهای شخصیتی نمره ایی است که فرد از پرسشنامه پنچ عاملی شخصیت کاستا و مک کری(NEO-FFI) بدست آورده است.

کیفیت زندگی

تعریف مفهومی : براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) (2011) کیفیت زندگی، درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی که در آن زندگی می کنند، اهداف انتظارات، استانداردها و اولویت هایشان است، پس موضوعی کاملا ذهنی بوده و توسط دیگران قابل مشاهده نیست و بر درک افراد از جنبه های مختلف زندگی استوار است (ایزدی، سپهوند، نادری فر و محمدی پور، 1393).

تعریف عملیاتی:

در این پژوهش کیفیت زندگی نمره ای است که آزمودنی از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی فرم 26 سوالی بدست می آورد.

سلامت معنوی

تعریف مفهومی: بهزیستی معنوی، حالتی از سلامتی است که بیانگر احساسات، رفتارها و شناخت های مثبت از ارتباط با خود، دیگران، طبیعت و موجودی برتر است(گامنز و فیشر ، 2003).

ابزار گردآوری داده ها: (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و نرم افزار و سخت افزار و غیره):

– شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده ‏ها :

پرسشنامه پنچ عاملی شخصیت (NEO-FFI)

این پرسشنامه، پنج عامل بزرگ شخصیت را اندازه گیری می کند. این آزمون در سال 1985 توسط کاستا و مک کری ارایه شد. این ابزار دارای 5 شاخص اصلی است که عبارتند از: روان رنجورخویی، برون گرایی، بازبودن به تجربه، و جدانی بودن و توافق(بربنز،2001).

این آزمون از چند مجموعه ی 12 جمله ای مربوط به هریک از شاخص ها تشکیل شده است. شیوه نمره گذاری سوالات به صورت لیکرت پنج گزینه ای شامل کاملا مخالفم (1)، مخالفم (2)، نظری ندارم (3)، موافقم (4) و کاملا موافقم (5) است.

برخی پرسشها(27،3،8،9،12،14،15،18،23،24،1)به صورت معکوس نمره گذاری می شوند.

پس از مشخص شدن نمره هر سوال، سوالات مربوط به هر عامل، نمره افراد در هر پنج عامل مشخص می شود. ضریب همبستگی حاصل از روایی همزمان بین فرم کوتاه و فرم بلند پرسشنامه بین 41/0 تا 75/0 گزارش شده است. اعتبار فرم کوتاه پرسشنامه با استفاده از روش بازآزمایی بین 65/0 تا 86/0 و ضریب حاصل از همسانی درونی این پرسشنامه (آلفای کرونباخ) بین 54/0 تا 79/0 گزارش شده است ( کیانمهر،1381).

روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:

جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط ابزار های فوق، از شاخص های و روش های آمارتوصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و خطای استاندارد داده ها استفاده خواهد شد؛ و سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به کمک نرم افزار spss استفاده خواهد شد. منابع فارسی


قیمت با تخفیف ویژه:


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی