موضوع روانشناسی درباره مدل فراشناختی

انجام آیین مندیها در اختلال وسواسی- اجباری تا زمان دستیابی به ملاک های درونی خاصی ادامه پیدا می کند. بیمار ۵۶ سالهای به طور مکرر نگران این فکر بود که ممکن است با پسرش رابطه جنسی برقرار کند. او برای آرام کردن ذهنش و جلوگیری از لزوم استعفا از شغل خود، بلے بررسی و مرور خاطرات خود در حوزہ اداری می پرداخت U مطمئن شود که همه چيز روشن است s هیج گونه شکافی در حافظه وجود ندارد. اگر شکافی در حافظه وجود داشت، او آن را به عنوان زمانی که طی آن می توانست رابطه جنسی داشته باشد، تفسیر می کرد.

است، بود. درمانگر مجموعه جدیدی از راهبردها را تدوین کرد که شامل خودداری از وارسی حافظه، تعیین ملاک مناسب برای آگاهی از این که آیا رویداد مورد نظر رخ داده است یا خیر (یادآوری رویداد به جای فقدان حافظه) و به کارگیری ذهن آگاهی گسلیده در مورد تردیدها یا افکار مزاحم بود. برخی افراد، علاوه بر ملاک حافظه ناکارآمد، از راهبردهای توجهی به عنوان بخشی از برنامه خود برای کاهش یا حذف تهدید استفاده میکنند. برای مثال، آنها نشانه های چرک یا آلودگی (برای مثال، لکه های روی صندلیها) یا رخدادهای ذهنی خاص را بازبینی می کنند. این راهبردها نتیجه عکس می دهند، چون به افزایش شناسایی محرکها، افزایش احساس تهدید و تشدید میل به خنثی سازی و انجام آیین مندی ها منجر می شوند.

دیدگاه فراشناختی به منظور تدوین مجدد افزایش شناسایی محرکها، افزایش احساس تهدید و تشدید میل به خنثی سازی و انجام آیین مندیها منجر می شوند. دیدگاه فراشناختی به منظور تدوین مجدد (بازنویسی) برنامه های پردازشی همیشگی فرد، بر ضرورت تغییر اولویتهای توجهی در موقعیتهای اضطراب زا، تاکید می کند. است یا خیر. این بیمار به دلیل داشتن تصاویر ذهنی مزاحم از چهره فرد متجاوز رنج میبرد و بر این باور بود که داشتن چنین فکری به معنای آن است که او ممکن است خصوصیات فرد متجاوز را پیدا کند. برنامه قدیمی او برای پردازش شامل وارسی تصویر خود در آیینه بود، اما این کار را خیلی سریع و با یک نگاه گذرا انجام میداد، چون باید این کار را بدون داشتن فکر وسواسی انجام می داد.

درمانگر دریافت که وقتی بیمار به آیینه نگاه می کند آنقدر که وجود یا عدم وجود تصویر ذهنی فرد متجاوز را پردازش می کند، تصویر خود را پردازش نمیکند. برنامه جدید او شامل نگاه کردن کامل به آیینه و دیدن کامل تصویر خود، درحالی که اجازه می دهد تا فکر وسواسی به ذهنش خطور کند، بود. به بیمار آموزش داده شد که به جستوجو و پایش فکر در تصویر بیرونی بپردازد . شکل دیگر پایش ناکارآمد، توجه بیش از حد یا تلاش ذهنی زیاد برای انجام یک عمل خاص، به منظور کسب اطمینان از کامل بودن آن عمل و یا در تلاش برای رفع همه تردیدها و افکار مزاحم است.


موضوع پیشنهادی تحقیق روانشناسی :

بررسی اثربخشی درمان فراشناختی بر تصویر بدن و کنترل عواطف نوجوانان