موضوع روانشناسی تربیتی درباره یادگیری کودکان

* آشنا کردن کودکان با نحوہی صورتبندی حروف برای مثال نام خودشان،

* استفاده از شن یا نمکی که بر روی سینی پهن شده است برای تمرین صورتبندی و نوشتن حروف. روش لمسی یا بساوشی برای بعضی کودکان بسیار مفید است و با تکان دادن سینی می توان به کودکان فهماند که اشتباهات به راحتی قابل پاک شدن است. 

استفاده از حروف ساخته شده با کاغذ سمباده جهت پیشرفت صورتبندی و نوشتن حروف زیرا کودکان می توانند شکل حرف را احساس کنند. انجام این کار با چشمهای بسته به کودکان کمک می کند تا شکل حرف را در ذهنشان تجسم و تصور کنند.

• آشنا کردن کودکان با مجموعه ای از حروف که باعث شکل گیری نوعی آگاهی واج شناختی می شود.

* نوشتن عناوین: نوشتن مجموعه ای از کلمات برای توضیح یک تصویر یا هر چیز دیگر مشارکت کودکان توانمند و باهوش در بحث هایی که در مورد فعالیتهای بالا انجام می شود کودکان را قادر میسازد بین علایم و معانی ارتباط برقرار کنند. همچنین بزرگسالان می توانند نوشتن عناوین را برای کودکان مدلسازی کنند.

نباید این نکته را فراموشی کرد که نوشتن معنادار صرفا هنگام استفاده از قلم و کاغذ اتفاق نمیافتد. کودکان باید تشویق شوند تا با تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات کار کرده و از آن برای تولید برچسبها، عناوین و داستان ها استفاده کنند.

اکثر کودکان باهوش می توانند از نرمافزارهایی مانند CIiCKer FOur جهت نوشتن داستانهایشان استفاده کنند. کودکانی که درک بهتری حروف دارند میتوانند از صفحه کلید استفاده کنند. ایده از بین نرفتن نوشتهها ,l میتوان طریق فناوری اطلاعات امکان پذیر ساخت. آنها میتوانند آنچه را که نوشته اند ذخیره کرده و در صورت لزوم مجدداً همان نوشته را باز کرده و آن را تصحیح کرده یا

همچنان که مهارتهای ظریف حرکتی کودک رشد میکند، الگوهای پیچیدهتری را میتوان ارائه کرد. میتوان کشیدن خطوط حلقوی، منحنی و پیج در پیج را به عنوان فعالیتهای چالش برانگیز در اختیار کودک قرار داد. همچنین کودکان را می توان به استفاده از وایت بردها و خودکارها جهت پرورش مهارتهای حرکتی درشت تشویق کرد. 

می توان از تکیمل تصویر استفاده کرد. کودکان باید خطوط یک شکل یا یک تصویر را دنبال کنند اما چالش موجود در تکمیل این تصاویر و اشکال این است که در برخی جاها خطوط پاک شدهاند.


موضوع پیشنهادی تحقیق روانشناسی :

بررسی اثر بخشی روش لمسی یا بساوشی بر رشد آگاهی واج شناختی کودکان