موضوع تحقیق روانشناسی درباره داستان گویی

مهارت داستان سرایی کاملا متفاوت از داستان گویی از روی کتاب است. برای پرورش این مهارتها کودکان باید:

* تشویق شوند که از قبل به خط سیر داستان فکر کنند: چه اتفاقات هیجان انگیزی در داستان اتفاق خواهد افتاد؛ چگونه این اتفاقات را به شنوندگان منتقل کنند؛ داستان چگونه به پایان خواهد رسید؟

* کودکان را تشویق کنید در حین ادای واژگان به صدای آنها گوش دهند. این عمل باید شامل کلمات بی معنی، کلمات آهنگین و سجع دار و کلمات نامتعارف باشد. زبان گفتاری باید مفرح و سرگرم کننده باشد!

* بگویید که عبارات تکراری در یک داستان وسیله ای است که همسالانشان می توانند از طریق آن در داستان گویی مشارکت کنند. پیرمرد بکنند). این عمل به شنوندگان کمک می کند تا با شخصیت ها ارتباط برقرار کنند.

* در ابتدا داستان ها کوتاه خواهند بود. اشکالی ندارد. هرچقد داستان سرا با هنر داستان سرایی آشناتر شده و بر آن مسلط شود داستان ها گسترده تر و پیچیدهتر می شوند.

می توان داستان های محبوب رابه وسیله اسباب و لوازم به صورت نمایش اجرا کرد. اسباب و لوازم صحنه نمایش را می توان توسط کودکان یا آموزش دهندگان ساخت و یا از جایی جمع آوری کرد. اجرای داستان به صورت نمایش، به کودکان اجازه می دهد تا محصول صدا (داستان گفتن) را کاوش و تجربه کنند. بازتولید داستان های مشهور و معروف در رشد و ارتقای ساختار داستان و زبان حائز اهمیت هستند. این کار باعث گسترش خزانه لغات شده و در صورت استفاده از کلمات آهنگین بازگویی داستان را سرگرم کننده می سازد.

با این که بازگویی داستانهای معروف و آشنا حائز اهمیت است، اما کمک به کودکان برای خلق داستان های شخصی خودشان نیز اهمیت دارد؛ به عبارت دیگر، آنها باید داستان هایی درباره خودشان بسازند. این یک نوع داستان تخیلی نیست بلکه یک داستان واقعی از زندگی خودشان است. کودکان باید ترغیب شوند تا حوادث معناداری را که در زندگیشان رخ میدهد با دیگران به اشتراک بگذارند. برای مثال: اگر روز تولد کودکی است او میتواند در مورد جشن تولدش با همسالانش صحبت کند؛ آنها می توانند نشان دهند که نسبت به پارسال چقدر بزرگتر و پختهتر و عاقل تر شدهاند؛ آنها خودشان می توانند در این مورد صحبت کنند که نسبت به سال قبل چقدر تغییر کردهاند. دستاوردهای قابل توجه در دوران خردسالی و بعد از آن را می توان مورد بحث و گفتگو قرار داد تا یک تصویر زندگی نامهای کامل شکل بگیرد. تاییدیه آنها به عنوان یک شخص در تشکیل هویت آنها نقش دارد و و به آنها کمک میکند خود را بخشی از جامعه ای بدانند که بدان تعلق دارند.


موضوع پیشنهادی تحقیق روانشناسی :

بررسی اثربخشی داستان گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان